De eerste week - Reisverslag uit Elda, Spanje van Harrie Loonen - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Elda, Spanje van Harrie Loonen - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Lieke

Blijf op de hoogte en volg Harrie

18 Maart 2015 | Spanje, Elda

Maandag 9 maart 2015
Harrie heeft vandaag meer kilometers gelopen dan de bedoeling was. Hij kwam gisteren bij het vliegveld al iemand tegen die de route Camino de levante gaat lopen. Daar loopt ook Harries route even langs en onderweg zijn ze elkaar inderdaad tegengekomen. Al samen lopend zijn ze tot ongeveer Algemesi gekomen. Harrie tot 3,5 km ten noorden van Algimes en de ander heeft de laatste 5 kilometer gesmokkeld met de bus naar een hotel in Algemesi.
Het is in Spanje toch wel aardig warmer dan in Nederland en dit zal de komende dagen wel zo blijven. Dat is wel weer even wennen. En voor iedereen die gezegd heeft dat hij de laatste paar maanden niet genoeg geoefend heeft, jullie hebben gelijk!

Dinsdag 10 maart 2015
Hier heeft hij zijn tent opgezet.

Woensdag 11 maart 2015
Vandaag heeft Harrie toch wel een vergissing gemaakt. Er moest een treinrails gevolgd worden en al lopende ontdekt Harrie dat het niet helemaal met de kaart overeen komt. In een dorp, waar hij helemaal niet moest zijn, komt hij erachter dat het spoor opgebroken is en dat hij al die tijd een oude rails die niet meer op de kaart staat gevolgd heeft in plaats van de nieuwe rail die een eind buiten het dorp om loopt. Nu staat de tent net buiten het dorp zodat er morgen eerst inkopen gedaan kunnen worden. Vanaf morgen loopt de route niet meer door redelijk druk bevolkt gebied. Dus de afgelopen twee dagen heeft Harrie de kans waargenomen. Als hij in een klein dorp kwam werd er een café aangedaan. In een groot dorp twee.
Met de Camino de la Venta verlaat Harrie morgenvroeg het sinaasappelgebied en de eerste olijfbomen aan de GR7 zijn al gesignaleerd.

Donderdag 12 maart 2015
Vandaag is Harrie de heuvels ingetrokken. Dat valt niet mee. Het is soms hele stukken meer klimmen als lopen. Maar hij heeft toch weer 23 kilometer afgelegd en hij is ongeveer 1100 meter gestegen. De tent is opgeslagen op het enige vlakke stukje grond dat Harrie kon vinden. De plaats waar normaal gesproken wilde varkens wroeten.
Het gebied is duidelijk minder druk bewoond. Harrie heeft op een afstandje wel één persoon gezien, maar verder heeft hij de hele dag niemand meer.

Vrijdag 13 maart 2015
Onderweg heef t Harrie een fantastisch café getroffen in Onil. En hij heeft de tent opgezet op een terrasje op 1800 meter hoogte.
Vandaag had hij veel last van spierpijn.

Zaterdag 14 maart 2015
Vandaag gaat het niet over Harrie maar over Jan. Jan, de oudste zoon van Harrie, heeft een bedrijfsongeval gehad.
De dag begon met 5 gemiste oproepen en een sms.
Hoi pa, Jan met brandwonden naar het ziekenhuis. Hulp ingeschakeld.

De route ging daarna natuurlijk gelijk naar huis. Harrie maakte nog bijna een misstap op de weg terug naar Onil. Bij het café heeft hij op een papiertje Taxi, station Elda geschreven. Het duurde even maar toen had hij een taxi naar Elda. Daar had hij geluk dat 1 van de weinige treinen die daar rijden over een uur zou vertrekken. Terug in Valencia heeft hij met hulp van het thuisfront een vliegticket van Valencia naar Brussel weten te regelen voor zondag. Daar heeft Fons hem opgehaald en zijn ze gelijk doorgegaan naar het brandwondencentrum in Rotterdam. Hoe het met Jan verder gaat weet niemand. De eerste prognose is geen algehele verbranding. Maar wel een 2degraads verbranding in het gezicht.

• 26 April 2015 - 20:15

Martin En Nel Pijl (Veldhoven):

Wie schets onze verbazing dat wij op 25 april bij een stop bij Gaucin tussen Jimena de la Frontera en Ubrique in Spanje om te genieten van het uitzicht een foto mochten maken van een passerende wandelaar. Dit was Harrie Loonen die wandelt van Valencia naar Tarifa. Behalve de foto hebben wij meer dan een uur staan praten, verbazingwekkend hoeveel interessante raakvlakken een Nederlandse gepensioneerde chemisch control specialist en een (bijna)gepensioneerde boer uit Breda hebben. Helaas moesten wij allen verder, wij naar ons hotel in de bergen en Harrie op zijn voettocht naar het zuiden. Wij verblijven nog een paar maanden vlakbij Tarifa, dus misschien komen wij Harrie nog wel tegen.
    Harrie veel sterkte bij de rest van de tocht. Het was zeer aangenaam.
    Groeten en stuur eventueel een mail.
    Martin en Nel Pijl